Rodzaje kolan hamburskich
Category : artykuły
Budowa rurociągu wymaga zastosowania różnych elementów armatury, także kolan hamburskich umożliwiających zmianę kierunku i położenia nitki rurociągowej. Produkuje się je według norm, które ściśle określają m.in. średnicę nominalną, średnicę zewnętrzną, grubość ścianki i promień gięcia wyrobu. Czym są te elementy, jakie wyróżnia się ich rodzaje i według jakiej normy się je wytwarza?
Czym są kolana hamburskie?
Kolana hamburskie to stalowe elementy w kształcie łuku, które powstają w procesie rozpęczania i wyginania rur pod odpowiednim kątem. Najczęściej produkuje się je ze stali kotłowej, węglowej i nierdzewnej według normy EN 10253-2:2007 typ A i jej odpowiedników: niemieckiej normy DIN 2605-1 oraz amerykańskiej normy ASME B16.9. W zależności od stosowanej normy mają różne średnice i przystosowane są do znoszenia ciśnienia wewnętrznego o różnej wartości.
Rodzaje kolan hamburskich
Kolana hamburskie w normie DIN występują w wersji bezszwowej, spawanej i ze szwem wzdłużnym, w kilku wielkościach kątów do wyboru. Natomiast norma ASME/ANSI określa je mianem łuków długich i krótkich. Dobiera się je, uwzględniając zakres ciśnienia czynnika obecnego w instalacji, jego temperaturę oraz średnicę rur użytych do budowy sieci.
Promienie gięcia kolan hamburskich
W normie EN 10253-2:2007 typ A promień gięcia określa się zapisem: 2D, 3D oraz 5D. Oznaczenia te odpowiadają konkretnej długości promienia, który należy zachować przy produkcji wyrobu. Wartości podane są w tabelach stosowanej normy, więc przed rozpoczęciem działań należy je sprawdzić. Jak więc się okazuje, podane skróty 2D, 3D, 5D nie oznaczają „krotności” długości promienia względem średnicy zewnętrznej, jak wielu błędnie zakłada, tylko wskazują na żądany parametr. Warto jednak przy tym wspomnieć o pewnej zależności, która poniekąd może przyczyniać się do błędnej interpretacji zapisu. Otóż wraz ze wzrostem średnicy zewnętrznej i nominalnej wyrobu, zwiększa się promień gięcia, co jest naturalnym następstwem wynikłym z właściwości produktu.